Marita

“Een foto van de kleinkinderen kan zoveel over iemand vertellen”

medewerkers Charity en Marita Brahm

Hoe de sfeer in een verzorgingshuis is, wordt mede bepaald door de zorgmedewerkers. Korthagenhuis in Amsterdam-Noord prijst zich rijk met medewerkers als verzorgende I.G. Charity en verzorgende C Marita Brahm. “Ik werk hier al negen jaar en ga nog iedere dag met blijdschap naar mijn werk”, vertelt Charity. “De meeste bewoners zijn dankbaar voor wat je doet. En ik heb leuke collega’s: we kunnen echt op elkaar rekenen.”

Als verzorgenden ondersteunen Charity en Marita de bewoners bij dagelijkse dingen, zoals wassen, douchen, aankleden en medicijnen innemen. Daarnaast schenken ze koffie en thee en brengen ze bewoners naar het restaurant voor maaltijden en activiteiten of naar de kapel voor de kerkdienst. Marita: “Alles wat bewoners zelf kunnen, laten we hen natuurlijk zelf doen. Zo blijven mensen langer zelfredzaam.”

Zorgexpertise in Korthagenhuis
Is er extra zorg nodig? Dan regelen de verzorgenden dat ook. “We hebben verpleegkundigen en fysiotherapeuten in huis en kunnen de hulp inroepen van een ergotherapeut, diëtist en wondverpleegkundige.” Voor de medische zorg is de huisarts verantwoordelijk. “Bewoners kunnen bij hun eigen huisarts blijven, maar we hebben ook een eigen huisarts. Die houdt elke maandag spreekuur in de dokterskamer van ons verzorgingshuis.”

Behalve op de expertise van medische en paramedische zorgprofessionals vertrouwen de verzorgenden ook op hun eigen kennis: “We volgen regelmatig cursussen”, vertelt Charity. “Zo zijn we bijvoorbeeld getraind in de omgang met bewoners met dementie. Door een beter begrip van wat er in hun brein gebeurt, kunnen we beter rekening met hen houden.”

In gesprek met de bewoners
Charity: “Naast de dagelijkse ondersteuning proberen we regelmatig wat tijd in te ruimen voor een gesprekje met de bewoners op onze afdeling. Met ons drukke werkschema is dat niet altijd makkelijk, maar we doen ons best. Met zo’n praatje geven we wat extra aandacht en leren we de bewoners beter kennen. Een foto van de kleinkinderen kan zoveel over iemand vertellen. Ook krijg je een beter inzicht in hoe het nu echt met iemand gaat. Vaak wordt tijdens zo’n gesprekje duidelijker wat de wensen van de bewoner zijn.”

Marita: “Als verzorgenden zijn we niet alleen van het ondersteunen en begeleiden, we geven mensen ook advies en beantwoorden hun vragen. Soms zijn mensen, zeker als ze nieuw zijn, nog niet op de hoogte van wat er in Korthagenhuis allemaal te doen is. Dan gaat er een wereld voor ze open.”

Speciale aandacht voor activiteiten
Gevraagd naar de activiteiten in hun verzorgingshuis raken Charity en Marita niet snel uitgepraat. Marita vertelt: “Natuurlijk heb je in elk huis activiteiten als bingo, sjoelen en muziekoptredens, maar bij Korthagenhuis doen we graag iets extra’s. Zo hebben we een keuken waar mensen samen met andere bewoners kunnen bakken en koken. En we hebben een verwenmiddag, waarbij mensen niet alleen naar de kapper maar ook naar de nagelstylist kunnen.”

Charity is zeer enthousiast over hoe alle medewerkers ervoor zorgen dat het rond de feestdagen extra gezellig in huis is. “We vieren hier Sinterklaas, we hebben laatst nog een high tea voor Valentijnsdag georganiseerd, en we zijn tijdens Koningsdag allemaal in het oranje gekleed. Dat zie je ook terug in de aankleding van het huis: die weerspiegelt het seizoen. Bij Halloween pakken ze groots uit in het restaurant van Korthagenhuis. Als je mensen na afloop terugbrengt naar hun appartement, zijn de complimenten niet van de lucht. ‘Het was zooooo leuk’.”

Warme zorg
Charity en Marita doen hun werk vol overgave. Marita: “Samen met alle collega’s gaan we voor warme zorg, waarbij we graag rekening houden met de wensen. Bewoners waarderen dat. Met sommige mensen bouwen we zelfs een band op.” Charity vult aan: “Soms heb je wel eens het gevoel dat je bij je eigen oma op bezoek bent, met wie je van alles kunt bespreken.”

Het plezier in hun werk brengen de verzorgenden over aan de bewoners. Charity: “Ondanks de verdrietige of vervelende situatie waarin bewoners zich soms bevinden, proberen we wel wat blijdschap te brengen. Tijdens Sint Maarten bijvoorbeeld komen schoolkinderen hier langs met hun lampion. Ik kan het dan niet laten om al zingend mee te lopen door de gang en gekscherend om snoepjes te vragen. Ik merk dat bewoners dat soort dingen erg waarderen.”